- De Britse mededingingsautoriteit CMA is een onderzoek gestart naar nepbeoordelingen op sites van Amazon en Google.
- Het viel de marktwaakhond op dat er soms reviews van exact dezelfde gebruikers op hetzelfde tijdstip voor meerdere producten verschijnen.
- De CMA kan indien nodig optreden met handhavingsmaatregelen of naar de rechter stappen.
De Britse mededingingsautoriteit CMA is een formeel onderzoek begonnen naar neppe recensies op sites van Amazon en Google.
De toezichthouder verdenkt de Amerikaanse techconcerns ervan te laks op te treden tegen nepbeoordelingen. Daarmee schenden de bedrijven mogelijk de rechten van consumenten, zo waarschuwt de toezichthouder.
Het viel de marktwaakhond bij een voorbereidend onderzoek op dat bij Google en Amazon soms reviews van exact dezelfde gebruikers op hetzelfde tijdstip verschijnen voor meerdere producten of diensten, terwijl er geen duidelijk verband tussen die producten is.
De bedrijven hebben mogelijk te weinig gedaan om dit soort recensies op te sporen. Hetzelfde geldt voor onlinereviews met aanwijzingen dat de schrijver ervan is betaald voor een positieve beoordeling.
Amazon zou ook te weinig doen tegen bedrijven die scores voor hun producten binnen de webshops manipuleren, bijvoorbeeld door positieve beoordelingen van andere artikelen erbij te plakken.
Amazon stelt in een reactie "aanzienlijke middelen" in te zetten tegen nepbeoordelingen in zijn webshops.
Maatregelen en desnoods een bezoek aan de rechter
Als het onderzoek van de CMA uitwijst dat Google en Amazon de consumentenwetgeving hebben overtreden, kan zij handhavingsmaatregelen nemen, zo schrijft de Britse krant The Guardian. Dit kan inhouden dat Amazon en Google formele toezeggingen moeten doen om het probleem aan te pakken. Indien ze dat niet doen, kunnen ze voor de rechter worden gesleept.
"We zijn bezorgd dat miljoenen mensen online worden misleid door neprecensies en vervolgens hun geld uitgeven op basis van die aanbevelingen", zegt directeur Andrea Coscelli van de CMA. "En het is ook oneerlijk dat sommige bedrijven 5-sterrenrecensies vervalsen zodat ze goed in beeld komen, terwijl eerlijke bedrijven terrein verliezen."
In 2019 keerde de CMA zich tegen neprecensies op Facebook, Instagram en veilingsite eBay. Omdat Facebook ondanks het doen van een toezegging niet tot actie overging, was de toezichthouder genoodzaakt dit jaar nogmaals in te grijpen.